Plain of Jars - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renee Wijnhoven - WaarBenJij.nu Plain of Jars - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renee Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Plain of Jars

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

21 Januari 2010 | Laos, Vientiane

De busrit van Luang Prabang naar Phonsavan duurde +/-8uur, al die lange bus en of bootritten daar moet ik wel ff aan wennen. Het minder leuke aan Laos is dat je al het reizen met minivan, express bus of vip bus moet doen. Laos is alleen maar gebergte, wat een geweldig uitzicht is vanuit een bus, maar dit betekent wel alleen maar bochten, helling op en helling af. Wat daarbij ook nog eens komt kijken is dat ik nogal eens last heb van wagenziekte en de 8uur durende rit in een minivan hielp daar eigenlijk niet bij. Na bijna tegen een andere auto te zijn gebotst en bijna 2 x overgeven waren we EINDELIJK aangekomen in Phonsavan dinsdag 19-01 om 17u. Dit doe ik NOOIT meer. We zaten met allemaal meiden in de bus 2 franse meiden, Melissa uit USA en Lian en Carly uit sud-Afrika. En natuurlijk was het eerste wat we moesten doen een slaapplek zoeken. Dus ik ging met Lian en Carly op zoek en hadden met Melissa rond 19.30u afgesproken om wat te eten. We waren allemaal naar Phonsavan gekomen om een tour te maken naar de Plain of Jars, dus na te zijn ingecheckt in een guesthouse, zijn we op zoek gegaan naar een voordelige tour. Je hebt 3 Plain of Jars site’s die je kan bezichtigen, maar je kan evt ook nog naar een Hmonk-village, hotspring, en cave’s. Wij kozen voor de tour dat we van de Plain of Jars site1 naar Hmonk-villige, cave’s en de hotspring gingen. De Plain of Jars was fascinerend om te zien, allemaal grote zandstenen die voor verschillende behoeften werden gebruikt, maar niemand weet hoe ze daar zijn gekomen. Je ziet ook grote gaten in de grond van alle bommen die zijn ontploft, maar er zijn er ook veel niet ontploft en nog niet opgeruimd. We moesten dan ook netjes op het pad blijven lopen voor onze eigen veiligheid. De 2e plek waar we heen gingen was Tai Dam Weaving Village, dit was een dorpje met +/- 500 inwoners en ze hebben sinds 2jr 1 wc. Dus heel erg arm. Wij hadden geluk omdat de ouderen en kinderen een vrije dag hadden, we zagen alle kinderen lekker spelen. Eerst waren ze bang voor ons de grote Falangs (blanken) maar na even toekijken vonden ze het heel leuk om voor ons te poseren en wilden ze allemaal op de foto. Wat ook heel interresant is dat ze de bomhulzen gebruiken als plantenbak, of om een kampvuur in te maken of zelf een duivenhuisje op hadden gebouwd. Na het dorpje zijn we naar de Tham Piu Cave gegaan, 200 treden naar de grot. Zo kom je wel aan je beweging haha. Dit was ook heel indrukwekkend hier hadden 300 mensen zich voor 4 jaar schuilgehouden tijdens de oorlog. De Amerikanen hebben dit uiteinedlijk ontdekt en 4 bommen afgevuurd waarvan er 1 in de grot terecht is gekomen en alle mensen behalve 1 vrouw heeft gedood. De vrouw die het had overleefd was in een grot lager aan het koken, wat een geluk, of niet?! Als laatse gingen we naar een hotspring, maar echt heel HOT!!! Te heet om in te gaan, maar gelukkig hadden ze sommingen die ze mengden met koud water waardoor je er wel in kon zitten of wassen zoals de locals. Na de trip heb ik in Phonsavan de foto’s van de kinderen de Hmonk village laten ontwikkelen en aan het boekingsbureau gegeven, zij gaan die de volgende keer dat ze in het dorp komen afgeven. Om 19u werd ik opgehaald om, dit keer met de Vip-bus, naar Vangvieng te gaan, Dit ging mij een stuk beter af, ben niet misselijk geworden. Het enige was dat ik een beetje krap zat omdat er een grote franse mevrouw naarst mij zat, die als we de bocht omgingen (wat nogal vaak gebeurde) mij tegen het raam aan plette, hahaha. Iedereen ging natuurlijk slapen omdat het een nachtbus was, dus ik ook lekker de ipod aan…… he, wat hoor ik nou…. hadden ze de cd-speler aan met Laostiaanse muziek, gelukkig was het “slaap-muziek”, dus ipod uit en slapen. Om 3u was ik in Vangvieng en al snel een guesthouse gevonden met een geweldige kamer!!!! Nog snel pap bellen want die was jarig en op naar bed. Nu zit ik hier al 2u in de internetshop en het regent pijpenstelen, duss ik ga morgen maar tubing.

  • 21 Januari 2010 - 09:08

    Mat En Marie-louise:

    Heey Meissie,
    "Kijk ik om me heen sta ik midden in het leven"
    jouw geschreven spreuk die ons elke dag aan jouw herinnerd is nu voor jou de echte werkelijkheid geworden.
    Waanzinnig wat je allemaal mee maakt en ik heb getracht te bekijken hoe je reis middels de landkaarten verloopt: Conclusie: al heel veel gezien en vele afstanden overwonnen, ga zo door en blijf genieten Renee, liefs: tom, teun, isa en wij.

  • 21 Januari 2010 - 10:29

    Sarina Overbosch:

    hi meissie....
    Ik dacht net al reactie geplaatst te hebben maar ik zie hem niet terug op pagina....

    Ik vind het zooo leuk al je verhalen te lezen en foto's te zien! En blij dat je zo aan het genieten bent! geen blaren van de schoenen hihih? maar ik hoor alle nationaliteiten voorbij komen... maareh focus op aussie mannen... dan kun je met ons mee emigreren;-)))) Veel plezier en ik volg je op de voet! dikke kus

  • 21 Januari 2010 - 20:54

    Nilusha:

    Hey meis, wat een bijzondere trip heb je weer gemaakt het klinkt allemaal zo gaaf. De bergen en de natuur zijn zo te horen super mooi ben jaloers op jou... Die busritten lijken me idd ook zwaar helemaal met hobbels en bobbels niet echt confortabel en soms natuurlijk best eng. Vind het echt leuk om je verhalen zo te lezen ik heb echt het gevoel dat ik een beetje met je meereis hihii.. Verheug me op je volgende verhaal, geniet er maar lekker van schat. Kus Nilusha.
    Je foto's zijn ook allemaal geweldig!!

  • 22 Januari 2010 - 09:31

    Jani:

    I understood 2 words... Falang and Tubing, that's about it :D you should write in english ;) Proust!?

  • 22 Januari 2010 - 14:03

    Tiny Wijnhoven:

    Geweldig wat je al gezien hebt.Ik zie op de foto,s hoe je geniet.En dan ook nog Viëtnam erbij.Reis in gedachte met je mee.wacht al op de volgende foto,s.Vooral van die schattige kindjes maar ook de Natuur.Knip eens een prent van je maaltijd die je daar eet!Groetjes.

  • 22 Januari 2010 - 17:20

    Tiny En Piet:

    Hoi Maedje,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Voor wagenzieke kun je de druppels gebruiken!!!(zo vaak als nodig)Ha,Ha,Ha toch nog ergens goed voor.
    He zeg fotograaf in spee!!! de foto's van de kinderen (die andere ook) wat zijn die mooi, je hebt de emoties goed weten te vangen. Knippen maar.
    We zijn benieuwd naar het vervolg van de reis.
    Blijf genieten, schrijven en fotograferen.

    Paar dikke knuffels en kussen uit Neer.



  • 22 Januari 2010 - 21:47

    Marjon:

    Hey lief,

    Wat een indrukwekkende foto's. En wat mooi dat je een kijkje in hun leven hebt mogen nemen.

    Wel vreselijk dat je zo misselijk bent geweest... en dan is het ook alsof er geen eind aan komt! Hoop dat je dat niet meer hoeft mee te maken.

    Liefje, ik wacht je volgende verhaal weer in spanning af!

    Dikke kus,
    Marjon

    p.s. Mokkie geeft kopjes tegen de computer dus die zullen vast voor jou bedoeld zijn! X

  • 24 Januari 2010 - 13:20

    Jan En Mariet:

    Hoi Renée
    Ook dat hoort erbij,je moet toch van A naar B he. Wat een "verwende" Nederlanders zijn wij dan toch!!!
    Geniet met volle teugen en het blijft uitkijken naar nieuwe avonturen.

  • 25 Januari 2010 - 08:32

    Marianne:

    Heey Renee,

    Kei mooi je reisverslagen/foto 's en vidio 's ..
    Veel plezier naar de volgende tocht..

    Liefs Heinz en Marianne..

  • 25 Januari 2010 - 19:31

    Simone:

    Hey sexy cherie!

    Oooh.. wat mooie foto's ook van de kids daar!
    En skype is weer okee, dus hoeven we ons de volgende keer niet meer zo.. uhm ja.. you know.. haha!
    Geniet lekker en tot snel weer!
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Renee

Actief sinds 22 Dec. 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 55274

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Maart 2016

Argentinië

24 Juni 2011 - 29 Augustus 2011

Australie en Bali

19 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Mijn vader is de beste

04 Januari 2010 - 09 Maart 2010

Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja en weer Thailand

Landen bezocht: