Gili Trawangan - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Renee Wijnhoven - WaarBenJij.nu Gili Trawangan - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Renee Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Gili Trawangan

Blijf op de hoogte en volg Renee

21 Februari 2013 | Indonesië, Bali

De Gili’s

Na een vooral vroege en lange tocht met bus, boot en slenterend met onze backpack op de rug zoekend naar een hotel hadden we dan eindelijk één gevonden en konden we genieten van het heerlijke hotelzwembad, zon, zee, strand en wifi ☺. Wat een geweldig eilandje, het is echt zo mooi als mensen zeiden dat het zou zijn. Wit (fatsoenlijk, goed) strand en blauwe zee, wat hadden we dat gemist. Wat ook heel leuk was is dat er geen auto’s op het eiland zijn, het enige vervoer is paard en wagen, fiets of de benenwagen. We sliepen in een hotel met Engels/Indiase eigenaren, een jong stel met 2 kleine kinderen die 3 jaar geleden het roer om hadden gegooid. Ze willen er blijven totdat de kinderen oud genoeg zijn voor school en dan weer verhuizen.

De 13e was Cees jarig 25jaar!!!! Dit moest dan ook groots gevierd worden, dus ik had het hele eiland afgestruind naar slinger tevergeefs, het enige wat ik vond in een gek klein achteraf winkeltje waren oude ballonnen, ach ja beter iets dan niets. We hadden eigenlijk Cees zijn verjaardag de avond ervoor al gevierd met een verjaardagsshot en een heerlijk diner met kreeft. Dat shotje was wel heel grappig omdat de barboys hadden gezegd dat ze een verrassing hadden voor hem. Dus hij moest gaan zitten en toen kreeg die een rietje met drankje en daarop een fles drank, maar het was niet echt duidelijk wat hij moest doen. Toen zeiden ze drinken drinken en goten ze alcohol over de fles en staken hem in brand!!! Achteraf was het de bedoeling dat hij het drinken op moest hebben voordat de alcohol opgebrand was hahahaha volgende keer beter. Ondanks dat Cees het niet gered had voelde die hem al gelijk hangen, maar wat wil je ook als het 30graden is en je nog niet gegeten hebt, dus op naar de kreeft. De volgende dag was hij dan echt jarig en hadden Douwe en ik zijn kamer versierd met de ballonnen en een kaartje van zijn ouders, wat ze aan Douwe hadden meegegeven (lief). Dit vond hij dan ook heel erg leuk en lief. Verder hebben we de hele dag gechillt aan het zwembad.

Eigenlijk was het de bedoeling om nog naar Gili Air, Gili Meno of Lombok te gaan maar uiteindelijk zijn we een hele week op Gili T gebleven omdat we het zo naar onze zin hadden. Lombok was niet echt een aanrader deze tijd van het jaar, dat wil zeggen tijdens de ramadan en Cees en ik hadden geen malariamedicijnen dus namen we de gok niet. Om onze tijd door te komen en toch ook een beetje actief bezig te zijn ben ik een dag gaan duiken, waardoor de broers ook lekker een dagje samen hadden. Ze hadden de hele dag lekker gechillt op het strand en aan de bar. Ik had 2 duiken gemaakt die dag waarvan de eerste niet zo’n succes was. Onze duikmaster was niet heel erg goed, iemand had een slechte tank en er gebeurde nog veel meer rare dingen waardoor ik weer geen haaien had gezien, want dit was de plek op Gili om die te zien. Het is wel een raar gevoel als je daar in het water dobbert terwijl je weet dat er ergens onder je haaien zitten! Gelukkig verliep de 2e duik beter en heb ik heel erg mooie dingen gezien zoals een inktvis, veel schildpadden, een wrak met mooie groepen vissen.

We hebben ook nog een fietstocht gemaakt op Gili, je kon namelijk in een uur het eiland rond, werd verteld. Nou... wij hebben er iets langer over gedaan, het grootste gedeelte was namelijk niet te fietsen alleen te belopen haha. Maar door die tocht kwamen we aan de westkant van het eiland en zagen we een fantastisch hotel (Ombak Sunset) in de aanbouw, waar we geïnformeerd hadden en een heel erg mooie kamer hadden weten te bemachtigen voor onze laatste dagen op Gili T. Ze hadden een heel groot zwembad met bar erin en een wellnes, waar ik nog gebruik van heb gemaakt. En aan die kant van het eiland had je iedere avond een adembenemende zonsondergang. Gili Trawangan was TOP!

Sanur

Terug naar Bali. De bootreis terug verliep niet zo goed als heen, ik heb wel eens last van bewegingsziekte in auto of boot. Nou ondanks de juiste medicijnen en goede zorgen van Cees ging het toch mis, nadat ik bijna een paar keer out ging maar nog niet hoefde overgegeven waren we binnen meters van de kade en toen kwam alles eruit. Jammer ik baalde zo maar het luchtte wel op ☺. Vervolgens reisde we af naar Sanur waar we weer in een geweldig hotel verbleven. We hadden een eigen opgang met klein bad waar 3 kamers lagen 2 voor ons en 1 stond vrij, heerlijk zo’n privé-plekje. Sanur is een badplaats met een hele lange boulevard, ons hotel lag aan het strand en het was dan ook vanzelfsprekend dat we die boulevard afgingen. Door heel Bali zagen we dat er gevliegerd werd en dat kwam omdat er binnenkort een vliegerwedstrijd zou plaatsvinden, toen we met de taxi van Sanur naar Ubud reden zagen we een auto met een mega grote vlieger van wel 3meter breed, heel indrukwekkend.
s’Avonds gingen we wat eten in het restaurant van het hotel en we hadden al gehoord dat er een zanger optrad waarbij je verzoekjes kon aanvragen en zelfs Nederlandse nummer. Dus.... daar zaten we dan met z’n drieën..... TULPEN UIT AMSTERDAM........ hahahaha heel erg grappig. Wij waren in Sanur in het weekend en wat wel mooi was om te zien is dat op zondag de Balinezen zelf naar het strand gingen met het hele gezin, lekker zwemmen, varen, wandelen of vliegeren. En vanzelfsprekend dat wij dat ook wilde uitproberen, je kon namelijk te gekke vliegers kopen! Dus Cees en ik hadden eerst de Black pearl gekocht, helaas was dat niet zo’n succes maar gelukkig mochten we hem omruilen voor een vogel die het wel deed. Maar ja, na een paar uurtjes ben je er ook wel weer klaar mee en wat is er dan mooier dan een heel gezin blij maken met een gratis vlieger! Wat een held die vent van mij ☺.
Omdat we zo genoten hadden van Ubud hadden we besloten nog een paar dagen terug te gaan, maar niet meer naar Monkey Forrest haha. En als laatste nog 2 dagen Seminyak. Vanuit daar reden we met z’n drieen naar Denpasser waar we afscheid namen van Douwe en aan de allerlaatste dagen van ons gezamenlijk avontuur begonnen en daarmee de reis afsloten waar we waren begonnen.....SYDNEY!